De kracht van storytelling

De kracht van storytelling

Eén van de ingrediënten voor goede marketing is Storytelling oftewel verhalen vertellen. Klanten worden bedolven met standaard verkooppraatjes, klanten turen voor zich uit, missen de boodschap en krijgen doordoor geen klik met jouw bedrijf of dienst.

 

Maar hoe ga je jouw klant dan wel bereiken tijdens een presentatie? Met de volgende vijf stappen weet je zeker dat jij het juiste verhaal, in de juiste volgorde tegen jouw klant vertelt en dat je écht contact maakt.

 

1: Hoofdpersoon
Iedere goede film en goed boek heeft een hele duidelijke hoofdperoon. Deze persoon speelt de hoofdrol in het verhaal. Bij storytelling maak jij van jouw klant de hoofdpersoon. Hierdoor stel je de klant centraal, hij voelt zich betrokken in het verhaal en herkent zich.

2: Ambitie
Laat in je verhaal heel duidelijk naar voren komen dat jij inziet dat jouw klant wat wil of moet. Hij wil iets gedaan krijgen of moet iets uitvoeren door wet- en regelgeving. Iedere klant heeft dromen, wensen en of taken die hij wil doen. Laat zien dat jij weet dat hij dit wil.

3: Conflict
Zoals in iedere film ontstaat er een conflict? Waarom? Omdat het anders saai is om naar te kijken. Toch zien we vaak dat in ons leven dingen ook niet zonder conflicten gaan. Klanten willen wel maar weten niet hoe? Ze hebben geen tijd, missen kennis of hebben niet de juiste apparatuur. Nu is het zaak om te laten zien dat jij dit aanvoelt, jij laat zien dat je snapt waar de klant mee zit.

4: Oplossing
En in tegenstelling tot alle andere verkooptechnieken begint het nu pas voor jouw dienst of product. Nu pas vertel je wat over jouw dienstverlening. Je hebt laten zien dat je zijn conflict snapt en komt als redder in nood naar voren. Jij reikt hem aan wat hij zocht.

5: Resultaat
Je hebt laten zien dat je de klant echt begrijpt. Je hebt hem centraal gezet, snapt wat hij wil, ziet ook dat hij geremd wordt maar biedt de oplossing. Klanten voelen een emotionele connectie en zijn eerder geneigd om jouw product of dienst te kopen.

Dus denk vanaf heden in het groen!