Facebook gaat veranderen en dat heeft gevolgen voor jouw bedrijf!!

Facebook gaat veranderen en dat heeft gevolgen voor jouw bedrijf!!

Facebook gaat de komende periode flink op de schop aldus Facebook-topman Zuckerberg. Onlangs gaf Zuckerberg in een interview met New York Times meer duidelijkheid: “Er komt een vernieuwde newsfeed met als grote doel om mensen dichterbij elkaar te brengen” oftewel we gaan een verandering krijgen in Facebook, meer ruimte voor vrienden en familie en minder ruimte voor bedrijven.

Veranderingen:
Facebook gaat meer voorrang aan berichten van jouw vrienden en familie geven en minder aan merken, uitgevers en pagina’s. Hierdoor krijg je minder virale video’s in je newsfeed zien. Door deze aanpassing komt er meer zinvolle interatie aldus Zuckerberg. Je hebt immers meer reden om een leuk bericht van een vriend te liken of erop te reageren, dan als je de miljoenste like bij een veel gekeken video plaatst. Zuckerberg denkt dat het leidt tot minder passieve content, waar je gedachteloos langs bladert maar die je niet uitnodigt tot echte actie. Dergelijke video’s en artikelen vragen alleen van de kijker dat hij achteroverleunt en kijkt, maar tot echte interactie leidt het meestal niet.

Algrotitme
Het belooft een van de grootste veranderingen van Facebook te worden zoals ook in onderstaande video is te zien. Met de maatregel probeert Facebook ook in te spelen op de kritiek dat de berichten die je te zien krijgt te veel door algoritmes wordt gestuurd. Maar de algoritmes gaan niet helemaal verdwijnen. Facebook heeft de afgelopen tijd gekeken welke berichten mensen stress opleveren. “We moeten het systeem opnieuw focussen”, vindt Zuckerberg. “We willen zeker weten dat onze producten niet alleen leuk zijn, maar ook goed voor mensen.” Toch betekent het niet dat de chronologische newsfeed terugkomt. Het bedrijf zal nog steeds met computerberekeningen kijken welke berichten mensen graag willen zien. Die komen dat uiteraard hoger in de newsfeed.

Gevolgen voor jouw onderneming
Berichten van jouw bedrijfspagina zullen nog steeds in de newsfeed verschijnen, maar als jouw volgers of overige mensen er nooit naar kijken en er niet op klikken, komen jouw berichten steeds minder in beeld. Het is dus belangrijk om de berichten zo te plaatsen dat mensen jouw bericht nog steeds liken, delen en er op reageren.

En nu?
Zullen wij binnenkort eens een bakje koffie met elkaar doen en samen nadenken hoe wij jouw berichten tot letterlijk in beeld blijven houden? Ik heb er leuke ideeën over!!!